Groningen: Hlavné mesto cyklistiky

Autor: Pavol Zlacký | 30.11.2011 o 9:37 | Karma článku: 9,89 | Prečítané:  1651x

Groningen – 190 tisícové holandské mesto – býva označovaný za svetové mesto cyklistiky (o.i. magazínom Bicycling v r. 2006). Najmä vďaka mestskému plánovaniu, ktoré vytvára vhodné podmienky pre cyklistov a tiež preto, že 57% všetkej dopravy v meste tvorí cyklistická. To radí Groningen na prvé miesto v západnom svete.

Momentálne som na Erazme v tomto meste a už som tu stihol odbicyklovať  750km. Moje dojmy sú takmer výlučne pozitívne (možno sa to zmení prvým snehom...) a aj vďaka tomu som si Groningen obľúbil.

Predtým som si napríklad nevedel predstaviť ako čakám v rannej špičke na ceste do školy na semafore s desiatkami cyklistov (viac než áut naokolo). A na zelenú vojdú do križovatky všetci naraz z rôznych smerov. Tak ako ukazuje táto značka:
Cyklistická značka

Bicykluje tu takmer každý - deti takto chodievajú do školy a mnohí s bicyklom zostanú aj v dôchodkovom veku. Študenti na ňom v noci odchádzajú z párty (i keď problémom v takejto situácii - ako som sa už presvedčil - môže byť nájdenie bicykla). Preprava mestom  na bike-u je rýchlejšia než autom. Motoristi sú vysoko ohľaduplní (aj preto, že sami často bicyklujú) a mimo semaforov takmer nie je nutné brzdiť.

Bicykle pritom nie sú veľmi moderné. Často ide o staré šunky vydávajúce agonické zvuky. Sú ale všade. Tuto je fotka zo železničnej stanice - z parkoviska pre vyše 5000 bicyklov. A to pritom niekedy trvá hodnú chvíľu nájsť voľné miesto.

Groningen - Hlavná stanica: parkovisko bicyklov

Zdroj: http://hembrow.blogspot.com/2010/05/groningen-railway-station-cycle-parking.html
Ďalšie foto: tu

Súčasná podoba mesta je výsledkom systematického úsilia. V 70-tych rokoch, keď sa Groningen výrazne rozrastal, bol vytvorený Plán cirkulácie dopravy. Znamenal elimináciu automobilovej dopravy v centre mesta a posilnil pozíciu peších a cyklistov. Jedným z dôvodov bola nespokojnosť obyvateľov s nebezpečnou a kritickou dopravnou situáciou v meste.

Odvtedy sa vybudovalo množstvo nových cyklistických chodníkov. Samostatné trasy pre bicykle v súčasnosti predstavujú 220km (na 87 km2). Mesto je rozdelené do štyroch zón, medzi ktorými sa nedá autom priamo prechádzať (existujú len obchádzky). Bicyklom sa ale dá dostať všade. Navyše boli vykonané rôzne opatrenia na prioritizáciu cyklistov.

Cez školské dni to takto vyzerá pred budovou University of Gronigen:

University of Groningen

Cyklistická kultúra je spoločná pre celé Holandsko. O ich množstve cyklotrás sa nám môže zrejme len snívať. Profil krajiny je tiež dôležitým faktorom (najvyšší bod má nadm. výšku 323m). Pri budovaní infraštruktúry je snaha vychádzať cyklistom v ústrety. Väčšie obchody majú povinnosť poskytovať stojany na bicykle pri predajni.

Teraz už asi neprekvapí štatistika, že Holandsko je krajinou s najvyšším počtom bicyklov na obyvateľa na svete. Alebo tiež, že Holandsko je 2. najúspešnejšou krajinou v medailovej bilancii na MS v dráhovej cyklistike (v konkurencii omnoho ľudnatejších krajín). 

Vytvorenie takýchto úžasných podmienok pre cyklistov si vyžaduje nemalé zdroje. Mesto Groningen vynaložilo na tieto účely 44 mil. € v ostatných 20 rokoch. Stojí však minimálne za úvahu či by podobná bicyklová kultúra náhodou nebola dobrou iniciatívou aj pre slovenské mestá.

Zdroje (nelinkované v texte): 1, 2, 3, 4, 5

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

SVET

Výbuchy po futbalovom zápase v Istanbule zabili 29 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.


Už ste čítali?