reklama

Bol som v parlamente alebo aj Smerák môže byť fajn človek

Známy Murphyho zákon „Keď zasadá parlament, život a majetok občanov sú v ohrození.“ svedčí o nízkej dôvere ľudí v poslancov. Trefné sa môže zdať aj ďalšie tvrdenie: "Existujú stovky ľudí bez talentu a schopností. Ich národný výber sa zvykne nazývať parlament." Najlepšie je overiť si to osobne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)

Ja ako Homo politicus veľmi vítam možnosť prísť do parlamentu a porozprávať sa s politikmi v rámci každoročného Dňa otvorených dverí. Môžem si podať ruku s Ficom, pohádať sa s Rafajom či konštruktívne podiskutovať s Mihálom. Spektrum možností tu ale nekončí. Návštevníkom všetci do rúk strkajú balóny, cukríky a propagačné materiály, čo oceňujú najmä dôchodcovia-zberatelia. Celkom vtipne potom vyzerajú ľudia s kádeháckym balónom v jednej ruke a smeráckym jojom v druhej. Dokonca aj podpiskariet poslanci rozdajú viac ako hokejisti po benefičnom zápase.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Je zaujímavé pozorovať, že medzi politikmi bez ohľadu na stranícku príslušnosť sú vzájomné vzťahy oveľa lepšie ako tie politické. Sulík si tak môže doberať Rafaja po nájazde kotlebovcov na parlament slovami „vaši kamaráti tam vonku trochu robia bordel“. Matovič okoloidúcemu poslancovi núka čokoládovú mincu a žartom dodáva, že ho takto chce korumpovať. Paška po príchode do kancelárie SNS srdečne pozdraví „bývalého koaličného partnera“ a Rafaj sa pýta, že prečo len bývalého – veď snáď aj budúceho.

Prehliadku začínam kanceláriami podpredsedov parlamentu. M. Hort ubezpečuje, že Trnku voliť nebude, ale zároveň pridáva vetu, ktorú v ten deň budem počuť ešte veľa krát ako univerzálnu odpoveď na široké spektrum otázok: „Neverte všetkému, čo sa píše v novinách.“ Rozhorčuje sa, aký „kýbel špiny“ sa dá za týždeň vyliať na hocikoho v slovenských médiách. Pritom vraj doteraz s Trnkom nemal nikto nikdy problém.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pokračujem k ďalšiemu podpredsedovi R. Ficovi a pri podávaní rúk dodávam, že konečne ho vidím usmievať sa. On položartom odpovedá, že do médií sa vždy dostanú tie najhoršie zábery. Jeho výraz sa jemne mení, keď sa ho pýtam na názor na povinné zverejňovanie zmlúv Radičovej vládou s podotázkou, prečo to nezaviedli už oni. Okamžite prichádza vyhýbavá narážka, prečo nezverejnia aj zmluvy Dzurindovej vlády a spolu s ďalším Robertom - Kaliňákom vysvetľujú, že so zmluvami u nich problém nebol a zverejňovalo sa všetko. Exminister pokračuje, že sa mám spýtať premiérkinho hovorcu, bývalého novinára R. Baťa, ktorý absolvoval len strednú školu, nech zverejní svoj plat. No zároveň dodáva, že ho rád čítaval, lebo písal objektívne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prechádzam okolo klubu SaS, kde Matovič rozdáva pexesá a dobrú náladu s typickým „trnafským“ prízvukom. Pýtam sa, či ešte máme čakať taký cirkus, aký tu bol v lete. Našťastie vraj nie, no s tým, že to nezávisí od Obyčajných ľudí, ale od dodržiavania dohôd v koalícii. Erika Jurinová vraví, že bola veľmi prekvapená z toho, koľko hlasov dostali. S úškrnom jej odpovedám, že ja som ju o 1 krúžok pripravil - deň pred voľbami som kamaráta presviedčal, že Obyčajní ľudia sa mi veľmi nepozdávajú.

Nakrátko som sa zastavil aj pri vyprázdnenej miestnosti kádehákov a tak len nejakému pracovníkovi-neposlancovi vyjadrujem svoju nespokojnosť s neodbornými politickými nomináciami. Ale keďže obhájiť sa dá hocičo, som poučený o tom, že každý špičkový manažér - nestranník z fachu by v štátnom podniku len prihrieval polievočku svojej bývalej firme, a tak by štátny podnik bol riadený ešte horšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pristavujem sa pri mojom obľúbencovi, ktorý bol obdarený výnimočným menom - Rafealovi Rafajovi. Pred rokom, keď som prišiel do jeho kancelárie, žiadal som aby sa mi na podpiskartu, ktorej sa hneď chopil, podpísal aj za pána Slotu ako to on zvykne. Tentoraz som sa ho spýtal na novelu zákona o verejnom obstarávaní. Vraj sa zákazky ešte predražia o 15%. Že prečo? „Uvidíte o rok“. Zapája sa aj výrečný kolega Zelník a hovorí reálny príklad ako úzkostlivé dodržiavanie Zákona o verejnom obstarávaní v jednom prípade prinieslo menej ponúk a keďže sa museli dodržiavať lehoty, akurát sa proces natiahol. Odpovedám, že to mali dať na nástenku a išlo by to rýchlejšie. Opäť raz sa dozvedám ako novinári poškodili ďalšieho politika a pán Zelník sa musel hanbiť pred známymi za to, čo o ňom popísali. Ak sa s jeho argumentmi stotožní súd, Pravda zaplatí 33 000€. Novinári sa tu všeobecne netešia veľkej obľube (uznávam, že niektorí oprávnene).

Ďalšia stará známa – T. Rosová (ktorá si ma dokonca pamätá z minulého roku) - ukazuje, že je schopná kritického pohľadu na vlastnú stranu. T. Galbavý už menej, ale diskutuje vecne a aspoň ma pochváli, že mám prehľad. Vášaryová kampaňuje vo veľkom so srdečným úsmevom č. 7. Nevie, že nie som Bratislavčan a tak presviedča, že za Ftáčnikom sú skryté záujmy – viceprimátorom by sa vraj stal Kaliňák - a Budaj robí kampaň za peniaze Smeru, lebo mu sľúbili taktiež viceprimátorský flek. Cieľom je, aby odobral Vášaryovej hlasy. Mám pocit, že odkedy kandidovala za prezidentku, v rétorike sa zlepšila.

Prichádzam k poslancom z Twilight street. Braňo Ondruš debatuje rád, hovorí aj k veci, dokonca uznáva, že príkazné zmluvy V. Tomanovej nie sú celkom kóšer. Na rakúskom príklade ilustruje, že sociálne podniky sú dobrá myšlienka, len na Slovensku to možno nevyšlo práve najlepšie. Hmm, veď aj niektorí komunisti to možno nemysleli zle... Háji sa, že zaviedli novú kultúru – na čele ÚVO je opozičný politik (Za bývalej vlády Béla Angyal, nominant SMK. K Angyalovi mi Bugár vysvetľoval, že 4 roky sa im zdal fajn a prekukli ho až na konci jeho funkčného obdobia).
Paška hovorí, že nedávne referendum bolo zbytočné. Pýtam sa ho teda na referendum o predčasných voľbách z roku 2004, ktoré Smer podporoval. To – ako inak – zbytočné nebolo, logika nepustí.

No najväčšie prekvapenie bol pre mňa rozhovor s poslancom Smeru, ktorého meno radšej nespomeniem. Spýtal som sa ho, čo vlastne Smer spravil, aké reformy presadil. Odpoveď hľadal ťažko. Priznal, že je ťažké robiť potrebné, ale nepopulárne opatrenia. Posúvať vek odchodu do dôchodku čoskoro bude nevyhnutné. Pokračuje, že nebol nadšený výberom koaličných partnerov (V roku 1998 napr. volil SDK, pretože mečiarizmus pre neho predstavoval veľké zlo) a to je aj dôvodom, prečo je dnes Smer v opozícii. Verí, že SNS už v ďalšej vláde nebude, ale vraj sa pred 4 rokmi obával, že to môže dopadnúť aj horšie. Keď príde debata na dôchodky, kritizuje svojho kolegu Madeja a dáva mi za pravdu, že jeho pozmeňovák nebol dobré riešenie (samotný Madej návrh predo mnou obhajoval , že štát má povinnosť chrániť občanov pred rizikami. A že chyba je v zlých DSS-kách).

Nadväzujem, že jediné čo jeho strane aj jeho šéfovi ide skutočne dobre je politický marketing. Poslanec odpovedá, že jeho názor na Fica sa za tieto 4 roky vylepšil, že je to tímový hráč, ktorý si dá poradiť, zaujíma sa dokonca aj o problémy upratovačiek na Úrade vlády. Že ľudí nemožno súdiť len z mediálneho obrazu, lebo v súkromí môže ísť o dobrého človeka.
A prichádza zlatý klinec: Oponujem, že radšej budem voliť možno arogantného a namysleného Mikloša ako neschopnú, no vľúdnu Tomanovú. Odpoveď poslanca Smeru: „Je to príkra formulácia, ale v tomto s vami súhlasím.“
Tak, ako som pred rokom zaželal T. Cabajovi z HZDS 4,9% pre jeho stranu vo voľbách, tak som v tomto prípade vyslovil nádej na zmenu najväčšej strany z vnútra.

Vychádzam bez balónov a pexesa, ale zato s povzdychom, že sme si mohli zvoliť aj lepších poslancov. Podľa B. Caplana demokracia nezlyháva preto, žeby politici nerobili to, čo chcú ľudia, ale preto, že robia práve to, čo voliči od nich vyžadujú.

Pavol Zlacký

Pavol Zlacký

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  30x

33. Má rád inteligentných a veselých ľudí, šport, dobré seriály, knihy a internet. Zaujíma sa o ekonómiu, politiku... a je za svetový mier. Zoznam autorových rubrík:  Politické výrokyVtipné titulkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu