reklama

Groningen: Hlavné mesto cyklistiky

Groningen – 190 tisícové holandské mesto – býva označovaný za svetové mesto cyklistiky (o.i. magazínom Bicycling v r. 2006). Najmä vďaka mestskému plánovaniu, ktoré vytvára vhodné podmienky pre cyklistov a tiež preto, že 57% všetkej dopravy v meste tvorí cyklistická. To radí Groningen na prvé miesto v západnom svete.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Momentálne som na Erazme v tomto meste a už som tu stihol odbicyklovať 750km. Moje dojmy sú takmer výlučne pozitívne (možno sa to zmení prvým snehom...) a aj vďaka tomu som si Groningen obľúbil. Predtým som si napríklad nevedel predstaviť ako čakám v rannej špičke na ceste do školy na semafore s desiatkami cyklistov (viac než áut naokolo). A na zelenú vojdú do križovatky všetci naraz z rôznych smerov. Tak ako ukazuje táto značka:

Bicykluje tu takmer každý - deti takto chodievajú do školy a mnohí s bicyklom zostanú aj v dôchodkovom veku. Študenti na ňom v noci odchádzajú z párty (i keď problémom v takejto situácii - ako som sa už presvedčil - môže byť nájdenie bicykla). Preprava mestom na bike-u je rýchlejšia než autom. Motoristi sú vysoko ohľaduplní (aj preto, že sami často bicyklujú) a mimo semaforov takmer nie je nutné brzdiť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bicykle pritom nie sú veľmi moderné. Často ide o staré šunky vydávajúce agonické zvuky. Sú ale všade. Tuto je fotka zo železničnej stanice - z parkoviska pre vyše 5000 bicyklov. A to pritom niekedy trvá hodnú chvíľu nájsť voľné miesto.

Zdroj: http://hembrow.blogspot.com/2010/05/groningen-railway-station-cycle-parking.html
Ďalšie foto: tu

Súčasná podoba mesta je výsledkom systematického úsilia. V 70-tych rokoch, keď sa Groningen výrazne rozrastal, bol vytvorený Plán cirkulácie dopravy. Znamenal elimináciu automobilovej dopravy v centre mesta a posilnil pozíciu peších a cyklistov. Jedným z dôvodov bola nespokojnosť obyvateľov s nebezpečnou a kritickou dopravnou situáciou v meste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odvtedy sa vybudovalo množstvo nových cyklistických chodníkov. Samostatné trasy pre bicykle v súčasnosti predstavujú 220km (na 87 km2). Mesto je rozdelené do štyroch zón, medzi ktorými sa nedá autom priamo prechádzať (existujú len obchádzky). Bicyklom sa ale dá dostať všade. Navyše boli vykonané rôzne opatrenia na prioritizáciu cyklistov.

Cez školské dni to takto vyzerá pred budovou University of Gronigen:

Cyklistická kultúra je spoločná pre celé Holandsko. O ich množstve cyklotrás sa nám môže zrejme len snívať. Profil krajiny je tiež dôležitým faktorom (najvyšší bod má nadm. výšku 323m). Pri budovaní infraštruktúry je snaha vychádzať cyklistom v ústrety. Väčšie obchody majú povinnosť poskytovať stojany na bicykle pri predajni.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz už asi neprekvapí štatistika, že Holandsko je krajinou s najvyšším počtom bicyklov na obyvateľa na svete. Alebo tiež, že Holandsko je 2. najúspešnejšou krajinou v medailovej bilancii na MS v dráhovej cyklistike (v konkurencii omnoho ľudnatejších krajín). 

Vytvorenie takýchto úžasných podmienok pre cyklistov si vyžaduje nemalé zdroje. Mesto Groningen vynaložilo na tieto účely 44 mil. € v ostatných 20 rokoch. Stojí však minimálne za úvahu či by podobná bicyklová kultúra náhodou nebola dobrou iniciatívou aj pre slovenské mestá.

Zdroje (nelinkované v texte): 1, 2, 3, 4, 5

Pavol Zlacký

Pavol Zlacký

Bloger 
  • Počet článkov:  40
  •  | 
  • Páči sa:  30x

33. Má rád inteligentných a veselých ľudí, šport, dobré seriály, knihy a internet. Zaujíma sa o ekonómiu, politiku... a je za svetový mier. Zoznam autorových rubrík:  Politické výrokyVtipné titulkySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu